D-vitamin

D-vitamin – kiknek kell adni, milyet és mennyit?
Tények, tévhitek, praktikus adagolás és a legolcsóbb beszerzési mód

Írta: dr. Novák Hunor

( https://www.dropbox.com/s/ptqy94583cczvp7/D-vitamin%20%E2%80%93%20kiknek%20kell%20adni%2C%20milyet%20%C3%A9s%20mennyit.pdf?dl=0 )

A médiában hiába esik sok szó a D-vitamin pótlásának fontosságáról, arról, hogy kiknek és milyen D-vitamint célszerű szedni, nem írnak.
Mint ahogy arról sem, hogy a receptre bárkinek felírható, gyógyszertárban kiváltott D-vitamin töredékébe kerül, mint ha csak a bevásárlás közben leemelünk valamilyen készítményt a polcról. Minek fizetné ugyanazért a többszörösét?

2012-ben született meg a hivatalos magyarországi D-vitamin ajánlás (1), ami a nyugati országokhoz felzárkózva megemelte az eddig ajánlott napi D-vitamin
pótlás mennyiségét. Mindez nem egy ember javaslata: tucatnyi orvosi szervezet és hazánk legjobb szakemberei, professzorai javasolják ezt egyhangúan az
ajánlásban (kardiológusok, bőrgyógyászok, szülészek, gyermekgyógyászok stb.).
A D-vitamin (ami valójában nem is vitamin, hanem egy hormonunk előanyaga) napozás közben az UV-B sugárzás hatására termelődik a bőrben: április
tól októberig elég D-vitamin képződik, ha napi kb. 20-30 percet süti a nap az arcot és a fedetlen végtagokat.
Hiába napozunk többet egy nap, több D-vitamin nem képződik! (A magas faktorszámú naptejek túlzott használata viszont gátolja a D-vitamin képződését.)
A szoláriumok döntően UV-A sugárzást bocsátanak ki UV-B helyett, ezért hiába barnul a bőr, D-vitamin a szolárium használat a során nem keletkezik! (A szolárium ráadásul nagyban öregíti a bőrt és fokozza a bőrrák kockázatát.)
A D-vitamin az étrendben minimális mennyiségben van jelen, hiába eszünk változatosan, sok zöldséget és gyümölcsöt, így nem lehet eleget bevinni a szervezetbe. Naponta kb. 20-30 darab tojást kellene megennünk a megfelelő D-vitamin szinthez (ennyi elfogyasztása azonban rendkívül káros lenne a tojás
magas koleszterin tartalma miatt).
Az anyatej és a tápszer szintén kevés D-vitamint tartalmaz, így azt szükséges pótolni a csecsemő számára.
A D-vitamin pozitív hatása minden orvosi szakterületet érint: pozitív hatással van a csontok, az immunrendszer, a szív stb. működésére, sőt a D-vitamin tumorellenes hatású is! Tél végére a magyar emberek 95%-a D-vitamin hiányban szenved 2013-ban készült el a Semmelweis Egyetem reprezentatív felmérése:
a vizsgálatok szerint a tél végére a magyar emberek 95%-a volt D-vitamin hiányos. A becslések alapján országosan legalább 100.000 gyermeknek van extrém mértékű D-vitamin hiánya. Számítások szerint a D-vitamin megfelelő pótlása és szintje esetén az 1-es típusú cukorbetegség gyakorisága 78%-kal, az összes daganatos betegség 35%-kal, az influenzás megbetegedés gyakorisága pedig 90%-kal csökkenne!

November 1 és március 30 között mindenkinek szednie kell hazánkban. Egy felnőtt vagy egy néhány éves gyermek számára havonta kb. 100
forintba kerül a D-vitamin megfelelő pótlás a, ha receptre felírják. A D-vitamin felírását kérje háziorvosától (a 90-100 darabos kiszerelést érdemes kérni,
mert ez a legolcsóbb)! Bármilyen más úton beszerzett, boltból vásárolt, nem receptköteles D-vitamin sokszorosába kerül ehhez képest, és legtöbbször jóval kevesebb D-vitamint tartalmaznak! Mindenkinek szükséges a D-vitamin szedése a november 1 – március 30 közötti időszakban. Van, akiknek e gész évben javasolt a D-vitamin pótlása, például: csecsemőknek 1 éves korig; várandósoknak és szoptató édesanyáknak; továbbá többek között krónikus csont-, vese- és
májbetegség, emlő- és vastagbélrák esetén. 12 év alattiaknál a D-vitamin szedésekor néhány havonta ellenőrizni kell a vizelet kalciumtartalmát; a részletekről
kérdezze házi orvosát!

Mielőtt felbuzdulna bárki is, és marokszám kezdené szedni – ne essünk a ló túlsó oldalára! A D-vitamin túladagolható, vesekárosodást is okozhat. Az alábbi adagolást ne lépje túl, de ha kezelőorvosa másképp rendeli, azt az adagolást tekintse irányadónak!

Életkor          Javasolt NE (Nemzetközi Egység) D- vitamin/nap*        Javasolt készítmény és adagolása
2 hét-1 év            400-1000 NE/nap                                                napi 1 csepp Vigantol (1 csepp=500 NE)

1-18 év                500-1000 NE/nap                                                heti 5  nap napi 1 tabletta VITAMIN D3 FRESENIUS 1000 NE (90 db-os doboz)

18 év felett         1500-2000 NE/nap                                                hetente 1x4 kapszula VITAMIN D3 3000 NE BIOEXTRA (100 db-os doboz)

várandósok        1500-2000 NE/nap                                                 másnapota 1 kapszula VITAMIN D3 3000 NE BIOEXTRA (100 db-os doboz)

     (ha más, sok D-vitamint tartalmazó multivitamint nem szed; 100 db-os doboz)

*2012-es magyar ajánlás 1; 10 mikrogramm D-vitamin = 400 NE D-vitamin A Vigantol cseppet ne az üres kanálba, hanem
egy kanál anyatej/étel tetejére cseppentse, úgy adja be a csecsemőnek! A cumisüvegbe vagy a szoptatás előtti mellre cseppentés nem jó megoldás.
A Fresenius tabletta igen kisméretű (lencsényi), egy kanál ételbe keverve (akár kettétörve, szétmorzsolva ) könnyedén beadható.
1 Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében (Orvosi hetilap, 2012.05.29). Ha
részletesebben olvasna a D-vitaminról, a magyar szakmai ajánlást (egyben ezen írás forrását) elolvashatja a linken
:https://goo.gl/oEEuNa